Sunday, January 19, 2014

80:20 Rules

Assalamualaikum.....

Dear all,

Harini feeling-feeling great. Balik kerja macam semangat nak menghadap lappy. Kalau tak, nak bangun pun tak larat inikan pulak nak menaip. Jari-jemari rasa berat. Idea rasa lupus. Tapi, memandangkan baru lepas meeting dengan CEO jumaat lepas tetiba terasa nak share ilmu bermanfaat ni.

Masa meeting haritu, boss tanya, have u heard of 80:20??? and ofcos la I was like, "huh?? 80:20? Apakah?" He looked at everybody wishing someone might be able to answer him. And few of my colleague trying to answer him however, not really satisfied with the answer. So, aku just buat muka blur. I'm not good in any of philosophy.



At last, dengan bangganya dia terangkan. But he still remind us to search by our own and not to trust him 100%. Agak-agak, kalau dia menipu pun aku percaya je. Aku ni memang jenis yang suka percaya and malas nak buat research. Tapi, disebabkan aku rasa dia akan tanya isu ni pada meeting yang akan datang so aku rajin-rajinkanlah diri untuk buat research pasal 80:20 tu. Boss aku memang suka buat Pop kuiz time meeting. Lame betullll. Terasa macam zaman study kat UniMAP pulak. Haha.

So, uollsss mesti duk tertanya-tanya apakah 80:20 tu kan? Actually, 80:20 tu refer to PARETO PRINCIPLE (also known as 80:20 rule). Sebenarnya principle ni memang femes especially among businessman/business organization. Bagi aku yang hanya pekerja makan gaji, aku memang tak amik port sangat pasal ni. Tapi aku sedar, sebenarnya principle 80:20 ni memang boleh apply in our real life. Definisi paling senang untuk 80:20 principle ni adalah, 80% keuntungan yang diperoleh adalah daripada hanya 20% penyumbang kepada keuntungan itu.  Atau lebih mudah difahami lagi, 80% keuntungan datang daripada 20% of our clients.



See? kau orang boleh nampak tak apa yang aku cuba sampaikan ni? Let see the easiest example here:
- 80% of a company's profits come from 20% of its customers
- 80% of a company's profits come from 20% of the time its staff spend
- 80% of a company's sales come from 20% of its products

See, aku nampak semua tu. 20% seems to be a small amount and people tend to focus on the 80% assuming to get more profit. But they actually don't realize that the 80% just contribute 20% of the profit. If they really know their target which are the 20%, they will successfully getting 80% profit. Alah sebenarnya principle ni ajar kita macam mana nak kenalpasti kita punya target market. So takdelah kita wasting time spend pada benda yang tak mendatangkan untung pada kita.



Aku tau ramai yang tak suka and benci nak paham benda-benda alah macam ni. Tapi sekali sekala apa salahnya nak jadi cerdik. Cuba paham and apply dalam our real life. Tak semestinya untuk business sahaja, tapi untuk kita jugak. For our self improvement. Nak terangkan lebih-lebih aku malas sikit. Aku nak korang usaha macam aku cari definisi dia and jangan percaya aku bulat-bulat. Hahahaha.

Semoga pencerahan ini membantu dan membuat pemahaman uolsss lebih dalam. Kalau tak cerah-cerah jugak, pegilah buat reserach sendiri dekat Wikipedia tu. Aku cuma share apa yang aku tau itu ajer. Haha. Good Luck!




No comments:

Post a Comment